Майбутнє екології значно залежить від кожного, і чим швидше ми почнемо робити маленькі кроки у допомозі природі, тим більше шансів буде створити для людства гідне довкілля. Якщо людина бажає зробити свій внесок у цю справу, перед нею є безліч можливостей. Для цього не обов’язково вступати в організації або саджати дерева. Кожен, навіть в рамках своєї професійної діяльності може працювати так, щоб зберігати і допомагати покращувати стан довкілля.

Ні! важким добривам

За дослідженням Інституту географії НАН України, більше 40% всіх сільськогосподарських земель України можуть втратити родючість через агресивне вирощування ґрунтовиснажуючих культур – кукурудзи, соняшнику, ріпаку, сої. Аграрії масово використовують важкі добрива, що призводить до деградації ґрунту і втрати його родючості.

Екологи зауважують, що наслідками такої агресивної сільськогосподарської діяльності є не лише ризик деградації ґрунтів, а й імовірність погіршення якості ґрунтових і поверхневих вод, зникнення струмків та замулення малих річок, втрати біорізноманіття території.

Але цим наслідкам можна запобігти, якщо аграрії будуть більш ековідповідальними у своїй роботі. Впроваджуватимуть технології органічного сільського господарства, технології мінімального обробітку ґрунту, яке зменшить витрати пестицидів.

Останні, до речі, є основною причиною загибелі бджіл, метеликів та інших значимих для екосистеми комах. Однак нині наука і ринок пропонують багато рішень, які можуть і захистити сільгоспкультури, і мінімізувати глобальні ризики для навколишнього середовища. 

Екологічне виховання

ЮНЕСКО екологічне виховання визнало одним із найважливіших пріоритетів на шляху до  збереження Планети. Виховання у дітей змалечку любові, поваги, бережливого ставлення до довкілля у майбутньому відіграє важливу роль у його збереженні. Важливо, щоб діти розуміли суть і масштаби екологічних проблем, особисту відповідальність за майбутнє свого міста, регіону, країни.

До прикладу, в Німеччині дітей, починаючи з дитячого садка, навчають піклуватись про середовище, в якому вони живуть: сортувати сміття, використовувати менше пластику та поліетилену, піклуватись про рослини та тварин.

І наслідувати цей приклад може будь-який вчитель України. Щоб навчати дітей відчувати природу, жити з нею, розуміти і любити, не треба бути екологом чи вчителем біології, достатньо бути самому екосвідомим і власним прикладом показувати і навчати учнів, що це значить.

Озеленювати територію з розумом

Озелененням населених пунктів, як правило, займаються працівники комунальних підприємств. Вони мають розуміти, що не кожне дерево, кущ або інша рослина безпечні для тієї чи іншої місцевості.

Здавалось би, що поганого в тому, що дерево, наприклад, біла акація, не має природних ворогів, швидко приживаться і добре росте. А небезпека в тому, що це інвазійна рослина, яка не має конкурентів. Насіння інвазійних видів розносить вітер чи тварини, рослини швидко і легко приживаються і захоплюють все більші території, витісняючи місцеві природні види.

Чимало немісцевих та штучно виведених сортів дерев та кущів, які використовують для озеленення, не мають квітів, плодів чи насіння, придатних для харчування місцевих комах, птахів. Водночас є такі, які приваблюють комах-запилювачів та птахів. Тобто за умов правильного озеленення, ви підтримуватимете виживання видів дикої природи.

Бездимний режим

Люди, які працюють на свіжому повітрі повинні, як ніхто інший, розуміти важливість проблеми забруднення повітря, і не сприяти їй своїми діями.

Наприклад, двірник має взяти за суворе правило ніколи не спалювати листя чи зібране сміття. Не лише тому, що це заборонено Законом. Спалення сухої трави, пластику надзвичайно шкідливе для здоров'я і для довкілля. Дим від спалювання містить найнебезпечніші речовини.

Від вогню знищуються грунтові мікроорганізми, що забезпечують багато корисних властивостей ґрунту.