Як зрозуміти, що продукт екологічно безпечний, адже не завжди позначка "еко" свідчить про те, що продукт безпечний? Приставку «еко» отримують товари, виготовлені без або з мінімальним використанням хімікатів, дотримуючись стандартів. При цьому їх виробництво не завдає шкоди навколишньому середовищу. Екологічно чисті продукти, які пройшли процес перевірки та сертифікації, називають органічними.

Пам'ятайте, що приставки «Еко» та «Біо» на товарі, а також зелений колір упаковки і листочки на ній, не гарантують, що продукт відрізняється чимось від аналогічних товарів.
Що означає екологічно безпечна продукція
Всесвітньо громадська природоохоронна організація Грінпіс сформулювала ознаки "екологічно безпечної" продукції:
► продукція має бути нетоксичною і не містити шкідливих домішок;
► вироблятися за допомогою енергозберігаючих технологій;
► виготовлятися з відновних ресурсів, добування яких не руйнує екологічну систему;
► призначатися для тривалого й багаторазового використання;
► легко розбиратися, ремонтуватися, перероблятися й мати взаємозамінні складові частини;
► мати мінімальну кількість упаковки, виробленої з перероблених або непридатних для повторного використання матеріалів;
► передбачати можливість вторинного використання або включатися в коло обіг речовин у природі після закінчення терміну дії.
З урахуванням цих ознак сформулюємо ознаки "екологічно безпечних" харчових продуктів:
► вони повинні містити набір макро- та мікроелементів, необхідних для здорового і збалансованого харчування людей;
► мають бути нетоксичними й не містити шкідливих домішок;
► виготовлятися за допомогою енергозберігаючих безвідходних та маловідходних технологій за мінімальних витрат сировини і енергії та мінімальних відходів виробництва, що завдавали б мінімальної шкоди довкіллю;
► призначатися для тривалого харчування;
► харчові відходи виробництва та споживання повинні перероблятися, продукти переробки використовуватися в господарстві, а розсіювані відходи – включатися в природний біогеохімічний колообіг речовин і потік енергії;
► харчові добавки різного призначення не повинні містити токсичних інгредієнтів, що призводять до неприємних та негативних наслідків для здоров’я людей;
► продукти харчування не повинні утворювати токсичні речовини та супроводжуватися шкідливими мікробіологічними перетвореннями на всіх стадіях виробництва, зберігання та споживання;
► тара та упаковка мають бути багаторазового використання, передбачати можливість вторинного використання матеріалів або включатися в природний колообіг речовин;
► продукти повинні мати сертифікат якості та всі необхідні відомості щодо складу продукту, умов зберігання та виробника продукції.
Як маркуються екопродукти
На Заході діє єдиний сертифікат позначення органічних продуктів. Емблема виглядає як листок з 12 зірочок на зеленому фоні. Саме цей знак на продуктах свідчить про їх екологічність. Такі продукти у Європі перевіряють починаючи зі складу та чистоти ґрунту і закінчуючи умовами зберігання та транспортування.
"Євролист" підтверджує, що продукт відповідає стандартам ЄС у сфері органічного сільського господарства. Він гарантує, що інгредієнти товару вирощені в умовах органічного фермерства, а весь ланцюжок вирощування та виробництва пройшов сертифікацію. Відсутність такого маркування свідчить про недотримання стандартів органічного виробництва.

В Україні чітко визначеним є тільки поняття «органіка». Тобто продукція, що пройшла сертифікацію, за законом має називатися «органічною». Це виражається не в назві товару, а в знаку маркування, що належить до певної сертифікаційної системи із зазначенням номера сертифіката та посиланням на стандарт. Відрізнити сертифіковану продукцію можна за спеціальним логотипом, нанесеним на продукцію. Органи сертифікації, що проходили перевірку згідно зі стандартами ЄС, мають також позначку у вигляді спеціального листка на зеленому тлі. Виробники мають проходити повторну сертифікаційну перевірку щороку.
У серпні 2018 року президент України ухвалив закон, за яким жоден бренд не має права додавати до своєї продукції чи назви приставки «еко», «органік» чи «біо» та продавати її без отримання відповідного сертифіката. Діяти цей закон почне з 1 серпня 2019 року. Продукцію маркуватимуть єдиним затвердженим знаком. Продукція, яку було сертифіковано до набуття дії закону, має право використовувати старе маркування до 2 лютого 2020 року включно.
В Україні з 2007 року діє «Органік стандарт» – перший український сертифікаційний орган, внесений до офіційного документу з переліком контролюючих органів, що здійснюють свою діяльність поза межами країн-ЄС. Органів, уповноважених здійснювати сертифікаційну роботу в Україні, всього є 17. Більшість операторів, що мають органічний сертифікат в Україні, проходили перевірку відповідно до органічного стандарту ЄС, тобто еквівалентного Постановам ЄС 834/2007 і 889/2008. Розпізнати операторів та продукцію, вироблену за подібним стандартом, легко. Вони промарковані єдиним логотипом з «євро-листком» поряд з яким вказується орган сертифікації та походження органічної сировини.
Приклади маркування сертифікованої продукції, що представлені в Україні
Українське державне маркування, що дійсне з 1 серпня 2019 року
В чому особливості органічного виробництва? Екологічність на усіх стадіях виробничого процесу. Без мінеральних та хімічних добрив, з використанням лише біологічних та фізичних методів боротьби зі шкідниками. Для виготовлення м’яса, молока та яєць заборонено використовувати антибіотики, гормони та синтетичні консерванти, барвники.
Одними з найсуворіших критеріїв, які висуває контроль, є стан землі, незалежно від того, це рослинне чи тваринне виробництво. Сертифікація землі гарантує, що з часу останнього використання хімічних засобів та ГМО минуло 3 роки, і земля повністю очищена від шкідливих компонентів.
Велика увага приділяється умовам утримання тварин, якщо йдеться про виробництво молока чи м’яса. Тварини, які беруть участь у виробничому процесі, мають добре харчуватися, випасатися, мати якісний догляд, до них мають гуманно ставитися.
Варто зауважити, що спеціальною статтею Закону забороняється «при маркуванні продукції, яка не відповідає його вимогам, використовувати позначення з надписами «органічний», «біодинамічний», «біологічний», «екологічний», словами з префіксом «біо» тощо». Словосполучення «органічний продукт» не можна використовувати у рекламі та у власних назвах продуктів чи торгівельних марок.
Як зрозуміти, що бренд тільки вдає, що він «еко»?
Варто дізнатися про те, в яких умовах ця річ була створена. Звернути увагу на складники, на якість самої продукції, на її цінову політику, на бізнес-модель, яку обрав бренд. Якщо компанія працює за принципами циркулярної економіки, коли все, що було створено, отримує друге життя, коли це раціонально використані ресурси, коли немає шкідливих викидів, коли враховується весь ланцюг постачання (від виробника до споживача), разом із логістикою та пакуванням, коли компанія несе відповідальність за створений нею продукт, а не перекладає її на покупця – такі бренди можна назвати екосвідомими.
Варто перевірити, чи справжній сертифікат, а не просто картинка з написом (список зареєстрованих на території України органів сертифікації та їх маркування можна перевірити на сайті ioas.org і в реєстрі на сайті Мінагрополітики.
Несумлінними виробниками, які пишуть «еко» та «біо» на упаковках своїх товарів займається група у фейсбуці Патруль «Органічної України». До адміністраторів спільноти може звернутися будь-яка людина і сфотографувати, наприклад, позначку, яка вводить в оману покупця. Від ГО «Органічна Україна» тоді пишеться лист до виробника з проханням прибрати невідповідний знак чи надпис.
Сподобалося? Підписуйтеся на наші сторінки у соціальних мережах: Телеграм, Instagram, Facebook. Буде багато цікавого!